Paris

Frankrigs flag

Paris er Frankrigs største by og hovedstad
Floden Seinen løber igennem Paris
Der bor ca. 2.2 millioner i selve Paris -med opland bor der over 12 millioner!
Paris er verdens meste populære turistmål med over 30 mio. udlandske turister hvert år
Oplev: Eiffeltårnet, Louvre, Sacre Couer, Montre Matre, Triumfbyen, Notre Dame og de mange fortorvcafeer
Transport: Byen er stor – man kan gå, men der er gode togforbindelser
Flyvetid: 1 time og 35 minutter

I juni 2011 var jeg en tur i Paris. Efter at have været til Le Mans 24 timers motorløbet, valgte jeg at holde et par ekstra fridage og tilbringe dem alene i Paris. Det er nemt og hurtigt at komme til Paris. Jeg fløj med SAS og det tog 1.35 time hver vej. Flyveturene gik ganske fint, og jeg fik billetter til omkring 1.000 kr. Jeg er generelt glad for at flyve med SAS. Jeg har mulighed for at checke min bagage ind på hjemvejen, hvis jeg har shoppet for meget, sæderne er bedre, benpladsen er større og flyene gode.

Byen

Byernes By kaldes Paris. Frankrigs hovedstad er enorm, smuk, majestætisk og meget indtryksfuld. De gange jeg har været i Paris har jeg følt mig

Louvre

Louvre

lillebitte og faktisk ikke specielt hjemme i byen. Samtidig har jeg følt mig inspireret og glad. Floden Seinen løber tværs gennem byen og deler Latinerkvarteret fra resten af centrum – begge sider skal besøges. Paris er enorm – der bor ca. 2.2 millioner i centrum – og med oplandet bor der over 12 millioner.
Paris er en magtfaktor, og har været det i de seneste to årtusinder. Historien ses tydeligt i bygningerne og strukturen i byen. Der er MANGE spændende ting man bør se i Paris – Eiffeltårnet, Sacre Coeur, Montre Matre, Triumfbuen, Notre Dame, Louvre etc. Men den bedste både at opleve Paris på er faktisk bare at være. Gå rundt. Sidde på cafeer. Kigge på folk.

Turen

Min kammerat jeg fulgtes med til Le Mans skulle flyve hjem fra Beauvais lufthavnen, der ligger små 100 km fra Paris. Vi tog en hurtig overnatning i udlejningsbilen foran lufthavnen og tidligt mandag morgen fløj han hjem, mens jeg selv fandt shuttlebussen fra Beauvais lufthavn til Paris. Det koster 15 euro at køre med og tager omkring en time. I Paris stopper bussen ved Porte Maillot, som er tæt på Triumfbuen.

Velankommet til Paris tog jeg min 8 kg tunge taske over skulderen og begik mig på gåben mod Latinerkvarteret hvor mit hotel lå. Jeg havde adskillige stop undervejs – især fordi hotellet først åbner check in kl. 14, og jeg var i Paris kl. 9, men også fordi tasken egentlig var ret tung og uhandy at slæbe på.

Jeg fik hurtig gjort mig de første shoppingsager, og var efterhånden træt da jeg endelig kunne check in på mit hotel. Jeg boede på det lille hotel Saint Christophe, som jeg havde læst mange gode anmeldelser af. Hotellet ligger på 17, rue Lacepede i Latinerkvarteret.
Jeg blev bestemt ikke skuffet. Hotellet er lille, men værelset var faktisk ret stort og sengen herlig at sove i. Der var rent og pænt og personalet var meget venlige.

Det første jeg gjorde efter at have sat min bagage, var at hoppe i løbeskoene og begive mig ud på en 12 km løbetur rundt i Latinerkvarteret. Jeg elsker den frihed, det giver mig at kunne se mine rejsemål fra løbeskoene. Man har mulighed for at nå vidt omkring på kort tid. Jeg fik da også set både bylivet, de lokale huse og mange af de lokale indbyggere. Jeg løb væk fra centrum for at se mere af den autentiske befolkning.

Eiffeltårnet

Eiffeltårnet

Efter et herligt bad begav jeg mig ud på byvandring. Jeg havde rimelig kort tid i byen – kun 1.5 døgn, og derfor havde jeg planlagt ikke at planlægge noget. Forstået på den måde, at jeg ikke havde nogle specielle ting jeg skulle se eller lave. Jeg var i Paris for ca. 4 år siden, hvor jeg både så Eiffeltårnet, Triumfbuen, Champs Elysees, Sacre Coure og Notre Dame og var et smut på Louvre. Noget af det mest interessante ved Paris er -udover de meget velassorterede shoppingmuligheder – er bygningerne. Der er så mange store, smukke bygninger.

Jeg gik meget rundt i Paris – det er en stor by og der er meget at se. Man bliver nemt revet med og drejer ned af de mange små snoede gader og pludselig er man nået langt væk. Mandag aften fandt jeg et ikke særlig godt italiensk spisested i Latinerkvarteret, som ikke kræver nogen anmeldelse.

Tirsdag vågende jeg forholdsvis veludhvilet efter en god lang nats søvn. Efter 12 km løbeturen frem og tilbage til Eiffeltårnet, pakkede jeg min taske og spiste hotellets morgenmad, der var inkluderet i prisen. Bagagen efterlod jeg på hotellet og gik langs Seinen, hvor jeg blandt andet kiggede en del på de mange små boder, der sælger alverdens ting. Der er i hvert fald rig mulighed for at få en kopi af et hvilket som helst kendt pariser-billede eller en af Vouges ældgamle forsider med hjem. Efter endnu mere færden i kvarteret omkring Montmatre og rundt omkring i Latinerkvarteret, var det på tide at finde et tog mod Charles de Gaulle og flyet hjem til København.

Paris bliver aldrig “min by”. Jeg føler mig ikke helt tilpas i den, men jeg skal helt sikkert besøge den igen.

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

