Krakow

Polens flag Krakow er Polens næststørste by
Der bor ca. 700,000 indbyggere
Byen er en af Europas ældste byer og er fuld af historie
Filmen Schindlers Liste blev optaget i Krakow
Flyvetid: Ca. 1.15 time

I starten af november 2011 var jeg 4 dage i Krakow i det sydlige Polen. Jeg havde fundet billige billetter hos Norwegian – under 1,000 kr. t/r.

Hotellerne er vildt billige, og her er virkelig mulighed for at skeje ud! Via hotels.com fandt jeg et virkelig godt tilbud på de 3 overnatninger på det 5-stjernede Blu Radisson. Hotellet ligger lige i kanten af den gamle bydel og tæt på borgen Wawel og floden Wisla. For de tre nætter gav jeg blot 2,000 kr. for et kæmpe stort værelse og fri morgenmad for to personer. Og morgenmad var VIDUNDERLIG! Fantastisk b

uffet!

Det var mit første besøg i Polen. Valget faldt på Krakow pga. de historiske aspekter ved byen. Jeg er meget interesseret i 2. verdenskrig og tiden heromkring, og der må man sige, at Krakow har spillet en stor rolle.

Seværdigheder

Krakow var en gang Polens hovedstad, nu er byen fuld af historie. Krakow er en af de ældste byer i Europa – f.eks. menes borgen Wawel at kunne dateres helt tilbage til stenalderen. Krakow var en af de få storbyer, der ikke blev ødelagt under 2. verdenskrig.

En del af tyskernes korps holdt til i byen, og dette har bevaret byen, så der i dag, modsat fx. Warszawa er flotte

historiske bygninger. Krakows midtby er omringet af en gammel mur og park. Der er ca. 2.5 km rundt om centrum af byen. Langt de fleste ting sk

er inden for muren, men det kan sagtens være hyggeligt at gå ud på nogle af sidegaderne. Især skal Wawel ses, ligesom floden Wisla skal opleves. Der ligger det jødiske kvarter Kazimierz ca. 10 minutters gang fra Wawel, som helt sikkert skal besøges. Her er mulighed for at komme ind i forskellige jødiske synagoger – samt se flere jødiske kirkegårde. Derudover er det også i dette område den virkelig flotte store kirke “Church of corpus christi” ligger, som helt sikkert bør ses.

Midt i Krakow ligger den 100 meter lange markedspladsen Sukiennice på det store, smukke åbne torv. Bygningen er fuld af boder – typisk turiststed, men der findes også typiske polske ting. På torvet ligger også den store flotte Mariakirke. Der er mange restauranter i kanten af hele torvet. Selv i starten af november, sad jeg ud at spiste aftensmad to sene aftener, så man kan godt være heldig, selvom man tager derned i efteråret.

5 minutter fra centrum ligger det kæmpe store indkøbscenter Galeria Krakowska. Her er næsten 200 butikker i tre etager inkl. en kæmpe Carefour. Her findes alle high street butikkerne samt flere af de polske butikker.

Auschwitz

1 times kørsel – eller 65 km væk  – ligger Auschwitz. Der kører busser fra Krakow, hvor man for transport og 3 timers rundtur i hhv. Lejr1 og Lejr2. Det var en helt fantastisk oplevelse at se Auschwitz. Det kan kun anbefales, hvis man har interesse for historie og samfund. Turen koster ca. 125 polske zloty i alt.

Saltminerne

Der arrangeres også ture til Krakows saltminer, som eftersigende skulle være en spændende oplevelse også. Jeg nåede desværre ikke selv derud.

Løbefaktoren

På trods af en skade, kom jeg ud at løbe alle tre morgener. Parken rundt om byen er oplagt, hvis man er til helt korte ture, ellers er den en godt udgangspunkt til en start. Jeg løbe desuden ud i det jødiske kvarter og langs floden Wisla. Jeg så ikke så mange andre løbere, men der var fine stier og fortove at løbe på. Landskabet er ret fladt, men man kan godt få en god bakkespurt op til Wawel.

Skal jeg derned igen?

Krakow kan helt klart anbefales. Det er en hyggelig, lille by fuld af historie og spændende bygninger. Det er smadderbilligt – både med fly, hotel, mad og shopping. Jeg kan sagtens forestille mig at tage derned igen om nogle år.

 

 

 

 

,

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

