Prag

Tjekkiet flagPrag er Tjekkiets største by og hovedstad
Byen ligger ved floden Moldau
Der bor ca. 1.2 mio. mennesker i Prag
Prag kan dateres tilbage til det 9. århundrede
Flyvetid: 1t.15min

 

Jeg var i Prag i 2009 i forbindelse med et 1/2 marathon. Løbet i sig selv var fantastisk, og det var her jeg fik min endelige kvalifikation til New York marathon, som jeg løb november 2009. Jeg tog derned med familie og boede på hotellet Metropol som ligger på gaden Národní. Hotellet var superlækkert. Moderne møbler og design, god pris og super lækker beliggenhed. Her vil jeg helt klart bo igen, næste gang jeg skal til Prag.

Jeg spiste forskellige steder i byen, men det bedste var helt bestemt brunch på Bellevue, som ligger ud til vandet. Man kan også spise her resten af dagen, og næste gang vil jeg nok spise middag derinde. Det var super lækker mad, god betjening og lækre omgivelser.

Prag er en rigtig hyggelig by med brostensbelagte gader og åbne pladser. Der er mange fine butikker. Lokale tjekkiske ligger side om side med de kendte high-street butikker. Det er også muligt at få billige spa-behandlinger, hvilket bestemt også bør prøves, når man besøger Prag.

 

Seværdigheder

Der er flere broer i Prag, og den kendteste er Karlsbroen. Broen går fra Prags gamle bydel/centrum Staré Mésto til Prags borg på vestsiden af byen. Karlsbroen er en gå-bro, og der må ikke køre biler. Dette medfører mange turister, og dermed mangeturister-boder.

Når man har gået turen over Karlsbroen kan man gå op til Prags borg og nyde udsigten over byen. Borgen har tidligere huset Tjekkiets statslige overhoveder.

Hvis man er astronomisk interesseret, skal man helt sikkert se det astronomiske ur midt i den gamle bydel. På hvert timeslag sker der sjove ting på uret, så tag et smut forbi, når du alligevel er i Prag.

, ,

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

