Hawaii

Der er 8 beboede øer på Hawaii
Hawaii blev USA’s stat nr. 50
Bonusinfo: Verdensmesterskabet i Iron Man afholdes på Kona-kysten på Big Island

Min sommerferie i 2009 blev holdt i Oktober. Efter et par dage i Chicago gik turen videre til Hawaii.  Første stop var Oahu som bød på en tur ud til Pearl Habor, kanoture i fuldstændig blåt vand, masser surfing og afslapning. Efter 5 dage, gik turen til Maui, som de næste 5 dage bød på mere surfing, badning, solopgang på toppen af en vulkan og den smukkeste natur nogensinde. Sidste stop var 5 dage på øen Big Islan

Pearl Habor

d, hvor vi så aktive vulkaner med lava, gik nede i en meget dyb dal og surfede en lille smule mere.

Jeg besøgte tre Hawaii-øer, og de havde alle tre noget helt specielt: Oahu: Surfing, Maui: Natur, Big Island: Vulkan.

Oahu

Første stop på vejen var Oahu, hvor Honolulu ligger, som er statens hovedstad. Vi boede 2 minutter fra stranden Waikiki Beach, som er verdenskendt for at have opfundet surfingen. Det er et FABELAGTIGT sted at surfe. Bølgerne er gode – både for begyndere og for mere øvede surfere. Vi surfede hver eneste dag, ligesom vi også fik badet i Stillehavet hver eneste

Waikiki Beach

dag. Solnedgangen over Waikiki Beach er desuden virkelig smuk.
På den anden side af Oahu ligger Kailuha Beach, som er en enestående smuk bounty-strand. Den ene dag tog vi den lokale bus derud, og badede, solbadede og sejlede i kajak i flere timer. Sandet var hvidt og havet blåt.
En ting der skal opleves er en tur ud på Pearl Habor, som blev bombet af japanerne under afslutningen af 2. verdenskrig. Der kører lokale busser rundt på øen, og det er nemt at komme rundt. Pearl Habor kan godt være ret fuld af turister, og man risikerer at stå i kø i lang tid, men siden vi var der på et ikke-turistet tidspunkt, stod vi nærmest ikke i kø.
Når man er på Oahu, bør man bruge en halv dag på vulkanen Diamond Head med udsigt over Waikiki Beach.

Solopgang fra vulkan

Maui

Jeg besøgte Maui på en ikke så turistet tidspunkt, og derfor fandt jeg øen ret mennesketom. Der bor ca. 150,000 lokale på øen. Vi boede i byen Kihei, som havde gode strande og udemærkede restauranter. Der er fine surfermuligheder, men slet ikke noget i sammenligning med Waikiki beach på Oahu. Udover Kihei brugte, vi også en del tid i byen Lanai, som er hvalernes hovedstad..
En af de helt store oplevelser var en solopgang over den 3.000 m høje vulkan Haleakala. Vi kørte afsted midt om natten for at opleve det enestående syn, og det var SÅ smukt. Meget koldt, og meget smukt.

Det smukkeste jeg har set, har jeg set på Maui. Den ene morgen tog vi bilen ved solopgang og kørte mod byen Hana. Vejen med kysten til den ene side og skoven/regnskoven til den anden side har 613 hårnålesving og 53 uhyggelige 1-sporsbroer. Her kører rimelig mange biler, samtidig med der er utallige udsigtssteder, som man stopper, og dette kan nemt skabe trafikproblemer. Vi stoppede rigtig mange gange undervej for at

Fantastisk natur ved Hana

vandre ind i junglen, kigge på og dufte til eksotiske frugter (guavaer, passionsfrugter, bananer etc.), kigge på vandfald, strande med sort sand, klipper etc.
Da vi endelig nåede Hana, nød vi en frokost på havnekanten mens vi kiggede på de lokale der fiskede og slappede af. Tempoet var fuldstændig i bund. Efter frokosten vandrede vi ind gennem bananpalmer og bambusskov i flere km før vi endelig nåede meget høje vandfald. På turen tilbage til Kihei nåede vi at købe hjemmebagt Banana bread og en kæmpe kæmpe pose eksotisk frugt – for i alt 10 dollars! Jeg var i himlen.
Det var også på Maui jeg havde min snorkling-debut. Vi havde fundet et 5 timers morgencruise fra Lanai, som havde to snorklingstop på vejen, og det var FANTASTISK!

Aktiv vulkan på Hawaii

Big Island

Sidste stop på ferien var Big Island. Oprindeligt hed øen Hawaii – men det kom staten til at hedde, så øen måtte have et nyt navn, og siden det er enstor ø, blev det Big Island.
Vi havde investeret i et hotel på Kona-kysten HELT ned til havet. Vi kunne kigge lige ud på skildpadderne og det var fabelagtigt. Efter den gode snorkling-debut havde vi købt noget billigt snorkling-grej og der blev badet og snorklet til den helt store guldmedalje. Havet er SÅ smukt. Fuld af smækre fancy fisk, kæmpe skildpadder og koralrev. Det er SÅ smukt!
Efter vi havde besøgt Oahu og Maui troede vi ikke rigtig det kunne blive bedre – men Big Island overraskede os så positivt. Big Island har verdens største aktive vulkan, og den ene dag tog vi en bustur ud til den. Efter stop hos en lokal chokolade-/kaffeavler hvor vi fik lækker lokal mad, kom vi frem til den aktive vulkan i mørket. Det var helt vildt at se lavaen strømme ud i havet. Det kan slet ikke forklares, hvor vildt det var.
En anden dag tog vi til den anden side af vulkanen i dagslys og vandrede rundt i en vulkan med 10 krater. Seneste udbrud var i 1969, og lavaen var først størknet i 1998. Det var fuldstændig som jeg forestiller mig det vil være at vandre på månen. Detvar helt vildt!  Denne oplevelse stod i fuldstændig kontrast til den vilde regnskov vi oplevede på Maui.

Kona-kysten i solnedgang

Den ene dag tog vi turen ned  i dalen Waipi’o Valley, som kræver en god fysik med en helt fantastisk tur! Husk fornuftige sko og masser vand. Vejen ned i dalen har en hældning på 28 %!Udover alt det andet, brugt vi tid i en kaffeplantage, var på virkelig lækker strand, løb ture, spiste dejlig mad og slappede af.